Brak produktów w koszyku.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19

Znaczenie szkół w transmisji zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19)

 

Jak dotąd, dane sugerują, że osoby poniżej 18 roku życia stanowią około 8,5% zgłoszonych przypadków zakażenia 

Znaczenie szkół w transmisji zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19)

 

Jak dotąd, dane sugerują, że osoby poniżej 18 roku życia stanowią około 8,5% zgłoszonych przypadków zakażenia COVID-19. Zachorowania wśród dzieci i młodzieży wiążą się ze stosunkowo małą liczbą zgonów, w porównaniu z innymi grupami wiekowymi. Przebieg zakażenia jest zazwyczaj łagodny. Jednakże, u niewielkiej części chorych w młodym wieku, zdarza się ciężki przebieg choroby. Podobnie jak w przypadku dorosłych, choroby współistniejące, stanowią czynnik ryzyka ciężkiego przebiegu zakażenia i hospitalizacji dzieci. Trwają dalsze badania, mające na celu ocenę ryzyka infekcji u dzieci i lepsze zrozumienie przebiegu choroby w tej grupie wiekowej. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie jest znaczenie szkół w transmisji COVID-19.

 

Znaczenie szkół w transmisji zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (COVID-19)

– Rola dzieci w transmisji COVID-19

 

Rola dzieci w transmisji wirusa nie jest jeszcze w pełni zrozumiała. Do tej pory, odnotowano kilka ognisk zakażeń z udziałem dzieci lub szkół. Jednakże, niewielka liczba ognisk odnotowanych do tej pory wśród nauczycieli lub współpracowników sugeruje, że rozprzestrzenianie się COVID-19 w placówkach edukacyjnych może być ograniczone. Ponieważ dzieci zazwyczaj przechodzą zakażenie łagodnie i mają mniej objawów, przypadki zakażenia u dzieci mogą czasami pozostać niezauważone. Co ważne, wczesne dane z badań pokazują, że wskaźniki zakażeń wśród nastolatków mogą być wyższe, niż u młodszych dzieci.  Długoterminowe skutki utrzymywania otwartych szkół podczas pandemii, nie zostały jeszcze dokładnie ocenione. Niektóre badania modelowe sugerują, że ponowne otwarcie szkół może mieć niewielki wpływ na rozprzestrzenianie się wirusa. WHO współpracuje z naukowcami z całego świata, aby opracować protokoły, których będzie można używać  do badania transmisji COVID-19 w instytucjach edukacyjnych.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy dzieci z chorobami współistniejącymi powinny wracać do szkół?

 

To, czy dziecko powinno iść do szkoły, zależy od jego stanu zdrowia, ilości zakażeń COVID-19 w jego środowisku oraz środków ochronnych, jakie szkoła i społeczność stosują, w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia COVID-19. Chociaż obecne dowody sugerują, że ryzyko ciężkiej choroby u dzieci jest ogólnie niższe niż u dorosłych, można podjąć specjalne środki ostrożności, w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia wśród dzieci. Należy także rozważyć korzyści płynące z powrotu dziecka do szkoły. Aktualne dowody sugerują, że osoby z chorobami, takimi jak przewlekłe choroby układu oddechowego, w tym astma (od umiarkowanej do ciężkiej), otyłość, cukrzyca oraz nowotwór, są bardziej narażone na rozwój ciężkiej choroby i śmierci. Wydaje się, że dotyczy to również dzieci, ale nadal potrzebnych jest więcej potwierdzonych informacji na ten temat.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy nauczyciele i inni pracownicy cierpiący na choroby współistniejące powinni wrócić do szkoły? 

 

Dorośli w wieku 60 lat i starsi oraz osoby z chorobami współistniejącymi są bardziej narażone na ciężki przebieg zakażenia i ryzyko zgonu. Decyzja o powrocie do środowiska nauczania, zależy od każdej osoby indywidualnie i powinna uwzględniać lokalną skalę choroby, a także środki podejmowane w szkołach, w celu zapobiegania dalszego rozprzestrzeniania się koronawirusa.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jaki jest okres inkubacji wirusa u dzieci? 

 

Okres inkubacji zakażenia u dzieci jest taki sam jak u dorosłych. Czas między narażeniem na COVID-19 a pojawieniem się objawów wynosi zwykle około 5 do 6 dni i waha się od 1 do 14 dni.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19-dzieci

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Kiedy na nowo można otworzyć szkoły?

 

Podejmując decyzję o zamknięciu, częściowym zamknięciu lub ponownym otwarciu szkół, należy kierować się podejściem opartym na ryzyku. Ważne, aby zmaksymalizować korzyści edukacyjne, dobre samopoczucie i zdrowie uczniów, nauczycieli, personelu i szerszej społeczności oraz pomóc w zapobieganiu rozprzestrzeniania się wirusa. Przy podejmowaniu decyzji o ponownym otwarciu szkół lub pozostawieniu ich otwartych, należy ocenić kilka elementów: 

 

1.Epidemiologia COVID-19 na poziomie lokalnym: może się różnić w zależności od miejsca w kraju,

 

2.Korzyści i zagrożenia:

 

  • Jakie są prawdopodobne korzyści i zagrożenia dla dzieci i personelu szkół?
  • Jakie jest natężenie transmisji wirusa na terenie placówki? (brak przypadków, sporadyczne przenoszenie, duża ilość),
  • Ogólny wpływ zamykania szkół na edukację,
  • Ogólny stan zdrowia i dobrostan,
  • Skuteczność strategii zdalnego uczenia się,
  • Wykrywanie i reagowanie: czy lokalne władze ds. zdrowia są w stanie działać szybko w obliczu zakażenia?
  • Zdolność szkół/placówek edukacyjnych do bezpiecznego działania,
  • Współpraca i koordynacja: czy szkoła współpracuje z lokalnymi władzami zdrowia publicznego? Jaki jest zakres innych środków zdrowia publicznego wdrażanych poza szkołą.

3.Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jakie są zalety ponownego otwarcia szkół?

 

Zamknięcie szkół ma wyraźnie negatywny wpływ na zdrowie psychiczne, edukację, rozwój dzieci, dochody pracowników i całą gospodarkę.  Decyzja o ponownym otwarciu szkół powinna uwzględniać następujące korzyści: 

 

  • Umożliwienie uczniom ukończenia roku akademickiego i przejścia do następnego poziomu,
  • Zapobieganie przemocy wobec dzieci w domach,
  • Dobre samopoczucie społeczne i psychiczne dzieci,
  • Dostęp do wiarygodnych informacji o tym, jak zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo,
  • Korzyści dla społeczeństwa, takie jak umożliwienie pracy nauczycielom i innemu personelowi placówek edukacyjnych,
  • Większy nadzór nad procesem uczenia się dziecka,
  • Kontakt dziecka z rówieśnikami.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Co należy mieć pod kontrolą po otwarciu szkół?

 

W przypadku ponownego otwarcia szkół należy monitorować: 

 

  • Skuteczność zgłaszania objawów, monitorowania, szybkiego testowania i śledzenia możliwych przypadków zakażenia wśród uczniów i personelu,
  • Wpływ istniejących wytycznych odnośnie zakażenia na cele edukacyjne, efekty uczenia się i nauczania,
  • Wpływ istniejących wytycznych na zdrowie i dobre samopoczucie dzieci, ich rodzeństwa, personelu, rodziców i innych członków rodzin,
  • Ilość ognisk epidemicznych w szkole oraz w lokalnym obszarze administracyjnym i w kraju,
  • Ocenę wpływu zdalnego nauczania na efekty uczenia się.

Bazując na powyższych obserwacjach, należy wprowadzić dalsze modyfikacje, aby nadal zapewniać dzieciom i personelowi możliwie najbezpieczniejsze środowisko do funkcjonowania i nauki.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy są jakieś szczególne zalecenia dotyczące stosowania wentylacji i klimatyzacji w szkole?

 

Tak, należy zapewnić odpowiednią wentylację i zwiększyć całkowity dopływ powietrza do zajmowanych przestrzeni. Jeśli to możliwe, wewnątrz budynków należy stosować czystą, naturalną wentylację (tj. otwieranie okien), bez recyrkulacji powietrza. Jeśli stosowane są systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, należy je regularnie sprawdzać, konserwować i czyścić. Rygorystyczne standardy dotyczące instalacji, konserwacji i filtracji są niezbędne, aby zapewnić ich skuteczność i bezpieczeństwo. Warto zastosować uruchomienie systemów z maksymalnym przepływem powietrza zewnętrznego przez dwie godziny przed i po zajęciach w budynku.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy WHO zaleca personelowi i dzieciom noszenie masek w szkole? A jeśli tak, jakiego rodzaju maski nosić?

 

Światowa Organizacja Zdrowia wydała rekomendacje odnośnie noszenia maseczek w szkołach. W krajach lub obszarach, w których występuje intensywne przenoszenie COVID-19 przez społeczność oraz w miejscach, w których nie można osiągnąć odpowiedniego fizycznego dystansu, zaleca się następujące kryteria stosowania masek w szkołach: 

 

  1. Dzieci w wieku 5 lat i młodsze nie powinny być zobowiązane do noszenia masek.
  1. W przypadku dzieci w wieku od 6 do 11 lat, do decyzji o użyciu maski należy zastosować podejście oparte na ryzyku, biorąc pod uwagę: intensywność transmisji wirusa w okolicy, w której przebywa dziecko oraz dowody na ryzyko infekcji i przeniesienia jej, w danej grupie wiekowej. Należy rozważyć zachowania dziecka, zdolność dziecka do przestrzegania prawidłowego używania masek i dostępność nadzoru osoby dorosłej. Warto wziąć pod uwagę potencjalny wpływ noszenia maski na naukę i rozwój. Należy wziąć pod uwagę dodatkowe kwestie, takie jak zajęcia sportowe lub dla dzieci niepełnosprawnych.
  1. Dzieci i młodzież w wieku 12 lat lub starsze, powinny przestrzegać krajowych wytycznych dla dorosłych, dotyczących noszenia masek.
  1. Nauczyciele i personel placówek edukacyjnych, mogą być zobowiązani do noszenia masek, gdy nie mogą zagwarantować co najmniej 1-metrowej odległości od innych osób lub gdy w okolicy występuje powszechna transmisja zakażenia.

Rodzaje masek

 

Zaleca się stosowanie masek tekstylnych, aby zapobiec dalszemu przenoszeniu zakażenia przez ogół populacji w miejscach publicznych. Jest to ważne szczególnie tam, gdzie utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych nie jest możliwe. W niektórych sytuacjach, może to obejmować teren szkoły. Maski mogą pomóc chronić przed zakażeniem. Zasady noszenia maski lub zakrycia twarzy powinny być zgodne z krajowymi lub lokalnymi wytycznymi. Maski należy nosić, zmieniać i odpowiednio utylizować. Stosowanie masek przez dzieci i młodzież w szkołach należy traktować tylko jako część strategii ograniczania rozprzestrzeniania się COVID-19.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jakie jest ryzyko zakażenia w drodze do i ze szkoły?

 

Należy wdrożyć następujące dostosowania do transportu do i ze szkoły, aby ograniczyć niepotrzebne narażenie dzieci lub pracowników na zakażenie:

 

  • Promuj i wdrażaj higienę dróg oddechowych i rąk, środki dystansowania fizycznego i stosowanie masek w transporcie, takim jak autobusy szkolne, zgodnie z lokalnymi przepisami,
  • Podaj dziecku wskazówki, jak bezpiecznie dojeżdżać do szkoły i ze szkoły, w tym środkami transportu publicznego,
  • Zapewnij fizyczną odległość co najmniej 1 metra pomiędzy pasażerami w autobusach szkolnych, jeśli to możliwe. Może to wymagać wprowadzenia większej liczby autobusów szkolnych. Jeśli to możliwe i bezpieczne, należy otwierać okna w autobusach, samochodach dostawczych i innych pojazdach.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Wskazówki dla uczniów

 

W obecnej sytuacji dotyczącej pandemii, normalne jest uczucie smutku, zmartwienia, zagubienia, strachu lub złości. Wiedz, że nie jesteś sam i zawsze możesz porozmawiać z kimś, komu ufasz. Na przykład, z rodzicem lub nauczycielem, abyś mógł pomóc sobie i swojej szkole w zachowaniu bezpieczeństwa i zdrowia.

 

Zadawaj pytania, ucz się i zdobywaj informacje z wiarygodnych źródeł. Chroń siebie i innych:

 

  • Często myj ręce, zawsze mydłem i wodą przez co najmniej 20 sekund,
  • Pamiętaj, aby starać się nie dotykać twarzy, oczu, nosa i ust, ponieważ w ten sposób przenosi się choroba,
  • Nie udostępniaj innym filiżanek, naczyń do jedzenia, jedzenia ani napojów,
  • Bądź liderem w dbaniu o zdrowie swoje, swojej szkoły, rodziny i przyjaciół,
  • Podziel się tym, czego się dowiedziałaś/eś się o zapobieganiu zakażeniu,
  • Kiedy kaszlesz lub kichasz, zasłaniaj okolice twarzy, na przykład łokciem,
  • Używaj maseczek ochronnych. Noś je w odpowiedni sposób, zakrywające nos i usta,
  • Nie dokuczaj rówieśnikom, którzy zachorowali,
  • Poinformuj swoich rodziców, innego członka rodziny lub opiekuna, jeśli poczujesz się źle i poproś o pozostanie w domu.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19-dzieci-covid

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jakie środki zapobiegawcze i kontrolne należy przygotować i wprowadzić w szkołach?

 

Istnieje kilka działań i wymagań, które należy zweryfikować i wdrożyć, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19 w szkołach i w społeczności. Najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i personelu szkolnego, podczas pobytu w szkole. Należy rozważyć specjalne przepisy dotyczące wczesnego rozwoju dzieci, instytucji szkolnictwa wyższego, szkół stacjonarnych oraz instytucji specjalistycznych. 

 

Światowa Organizacja zaleca:

 

Środki na poziomie wspólnotowym:

 

  • Wczesne wykrywanie, testowanie, śledzenie kontaktów i kwarantanna,
  • Zapewnienie dystansu fizycznego, praktyki higieny rąk i odpowiednie do wieku stosowanie maski,
  • Inicjatywy kierowane przez społeczność, takie jak rozwiązywanie wprowadzających w błąd plotek,

Regulamin, praktyka i infrastruktura: 

 

Należy zapewnić odpowiednie zasoby, które chronią zdrowie i bezpieczeństwo całego personelu szkoły, w tym osób o podwyższonym ryzyku zachorowania. Warto wziąć pod uwagę wiek i zdolność uczniów do zrozumienia i poszanowania wprowadzonych środków ostrożności. Młodszym dzieciom może być trudniej zachować dystans fizyczny lub odpowiednio używać masek.

 

Bezpieczeństwo i ochrona:

 

Zamknięcie lub ponowne otwarcie szkoły może wpłynąć na bezpieczeństwo i ochronę uczniów, a najbardziej wrażliwe dzieci mogą wymagać szczególnej uwagi, na przykład podczas transportu do i ze szkoły,

 

Higiena i codzienne praktyki na poziomie szkoły i klasy: 

 

  • Zachowana odległość co najmniej 1 metra między osobami, w tym odstępy między ławkami w klasie, częsta higiena rąk i dróg oddechowych, stosowanie masek odpowiednich do wieku, wentylacja i środki czystości środowiska.
  • Szkoły powinny kształcić pracowników i uczniów w zakresie środków zapobiegających COVID-19, opracować harmonogram codziennego czyszczenia i dezynfekcji środowiska szkolnego, w tym często dotykanych powierzchni. Należy również zapewnić dostępność urządzeń do higieny rąk.

Badania przesiewowe i opieka nad chorymi uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły:

 

Szkoły powinny:

 

  • Egzekwować politykę „pozostawania w domu, jeśli źle się czuję”,
  • Znieść wymóg wystawienia zaświadczenia lekarskiego, w przypadku nieobecności ucznia,
  • Stworzyć listę kontrolną dla rodziców, uczniów i pracowników, aby zdecydowali, czy ich zdaniem warto wrócić do szkoły,
  • Zapewnić uczniom, którzy mieli kontakt z przypadkiem COVID-19, pozostanie w domu przez 14 dni i rozważyć opcje badań przesiewowych po powrocie,
  • Wdrożyć ochronę osób z grup wysokiego ryzyka: szkoły powinny identyfikować uczniów i nauczycieli z grupy wysokiego ryzyka z istniejącymi chorobami, aby opracować strategie zapewniające im bezpieczeństwo.

Komunikacja z rodzicami i uczniami: 

 

Szkoły powinny informować uczniów i rodziców o środkach ochronnych wdrażanych w szkole, w celu zapewnienia odpowiedniej współpracy i wsparcia.

 

Dodatkowe środki związane ze szkołą, takie jak kontrole szczepień i programy szczepień wyrównawczych: 

 

Należy zapewnić ciągłość lub rozszerzenie podstawowych usług, w tym żywienia szkolnego i dbania o zdrowie psychiczne.

 

Fizyczny dystans poza salami lekcyjnymi:

 

Należy pamiętać o zachowaniu odległość co najmniej 1 metra zarówno dla uczniów (wszystkich grup wiekowych), jak i dla personelu, jeśli to możliwe.

 

Fizyczna odległość wewnątrz sal lekcyjnych:

 

  • Na obszarach, w których występuje transmisja COVID-19, należy zachować odległość co najmniej 1 metra pomiędzy wszystkimi osobami ze wszystkich grup wiekowych. Obejmuje to zwiększenie odstępów między ławkami,
  • Należy rozważyć mniejsze klasy lub naprzemienny harmonogram zajęć,
  • Powinno się zadbać o dobrą wentylację w salach lekcyjnych,
  • Personel powinien zawsze zachować co najmniej 1 metr odległości od siebie i od uczniów oraz powinien nosić maskę w sytuacjach, gdy odległość 1 metra nie jest możliwa,
  • Tam, gdzie to możliwe, dzieci w wieku 12 lat i starsze powinny zachować odległość co najmniej 1 metra od siebie,

Nauka zdalna: 

 

W przypadku, gdy dzieci nie mogą osobiście uczestniczyć w zajęciach, należy zapewnić uczniom stały dostęp do materiałów i technologii edukacyjnych (internet, wysyłanie wiadomości, transmitowanie lekcji). Zamknięcie placówek edukacyjnych powinno być rozważane tylko wtedy, gdy nie ma innej alternatywy.

 COVID-19. Zachorowania wśród dzieci i młodzieży wiążą się ze stosunkowo małą liczbą zgonów, w porównaniu z innymi grupami wiekowymi. Przebieg zakażenia jest zazwyczaj łagodny. Jednakże, u niewielkiej części chorych w młodym wieku, zdarza się ciężki przebieg choroby. Podobnie jak w przypadku dorosłych, choroby współistniejące, stanowią czynnik ryzyka ciężkiego przebiegu zakażenia i hospitalizacji dzieci. Trwają dalsze badania, mające na celu ocenę ryzyka infekcji u dzieci i lepsze zrozumienie przebiegu choroby w tej grupie wiekowej. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jakie jest znaczenie szkół w transmisji COVID-19.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Rola dzieci w transmisji COVID-19

 

Rola dzieci w transmisji wirusa nie jest jeszcze w pełni zrozumiała. Do tej pory, odnotowano kilka ognisk zakażeń z udziałem dzieci lub szkół. Jednakże, niewielka liczba ognisk odnotowanych do tej pory wśród nauczycieli lub współpracowników sugeruje, że rozprzestrzenianie się COVID-19 w placówkach edukacyjnych może być ograniczone. Ponieważ dzieci zazwyczaj przechodzą zakażenie łagodnie i mają mniej objawów, przypadki zakażenia u dzieci mogą czasami pozostać niezauważone. Co ważne, wczesne dane z badań pokazują, że wskaźniki zakażeń wśród nastolatków mogą być wyższe, niż u młodszych dzieci.  Długoterminowe skutki utrzymywania otwartych szkół podczas pandemii, nie zostały jeszcze dokładnie ocenione. Niektóre badania modelowe sugerują, że ponowne otwarcie szkół może mieć niewielki wpływ na rozprzestrzenianie się wirusa. WHO współpracuje z naukowcami z całego świata, aby opracować protokoły, których będzie można używać  do badania transmisji COVID-19 w instytucjach edukacyjnych.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy dzieci z chorobami współistniejącymi powinny wracać do szkół?

 

To, czy dziecko powinno iść do szkoły, zależy od jego stanu zdrowia, ilości zakażeń COVID-19 w jego środowisku oraz środków ochronnych, jakie szkoła i społeczność stosują, w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia COVID-19. Chociaż obecne dowody sugerują, że ryzyko ciężkiej choroby u dzieci jest ogólnie niższe niż u dorosłych, można podjąć specjalne środki ostrożności, w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia wśród dzieci. Należy także rozważyć korzyści płynące z powrotu dziecka do szkoły. Aktualne dowody sugerują, że osoby z chorobami, takimi jak przewlekłe choroby układu oddechowego, w tym astma (od umiarkowanej do ciężkiej), otyłość, cukrzyca oraz nowotwór, są bardziej narażone na rozwój ciężkiej choroby i śmierci. Wydaje się, że dotyczy to również dzieci, ale nadal potrzebnych jest więcej potwierdzonych informacji na ten temat.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy nauczyciele i inni pracownicy cierpiący na choroby współistniejące powinni wrócić do szkoły?

 

Dorośli w wieku 60 lat i starsi oraz osoby z chorobami współistniejącymi są bardziej narażone na ciężki przebieg zakażenia i ryzyko zgonu. Decyzja o powrocie do środowiska nauczania, zależy od każdej osoby indywidualnie i powinna uwzględniać lokalną skalę choroby, a także środki podejmowane w szkołach, w celu zapobiegania dalszego rozprzestrzeniania się koronawirusa.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jaki jest okres inkubacji wirusa u dzieci?

 

Okres inkubacji zakażenia u dzieci jest taki sam jak u dorosłych. Czas między narażeniem na COVID-19 a pojawieniem się objawów wynosi zwykle około 5 do 6 dni i waha się od 1 do 14 dni.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19-dzieci

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Kiedy na nowo można otworzyć szkoły?

 

Podejmując decyzję o zamknięciu, częściowym zamknięciu lub ponownym otwarciu szkół, należy kierować się podejściem opartym na ryzyku. Ważne, aby zmaksymalizować korzyści edukacyjne, dobre samopoczucie i zdrowie uczniów, nauczycieli, personelu i szerszej społeczności oraz pomóc w zapobieganiu rozprzestrzeniania się wirusa. Przy podejmowaniu decyzji o ponownym otwarciu szkół lub pozostawieniu ich otwartych, należy ocenić kilka elementów: 

 

1.Epidemiologia COVID-19 na poziomie lokalnym: może się różnić w zależności od miejsca w kraju,

 

2.Korzyści i zagrożenia:

 

  • Jakie są prawdopodobne korzyści i zagrożenia dla dzieci i personelu szkół?
  • Jakie jest natężenie transmisji wirusa na terenie placówki? (brak przypadków, sporadyczne przenoszenie, duża ilość),
  • Ogólny wpływ zamykania szkół na edukację,
  • Ogólny stan zdrowia i dobrostan,
  • Skuteczność strategii zdalnego uczenia się,
  • Wykrywanie i reagowanie: czy lokalne władze ds. zdrowia są w stanie działać szybko w obliczu zakażenia?
  • Zdolność szkół/placówek edukacyjnych do bezpiecznego działania,
  • Współpraca i koordynacja: czy szkoła współpracuje z lokalnymi władzami zdrowia publicznego? Jaki jest zakres innych środków zdrowia publicznego wdrażanych poza szkołą.

3.Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jakie są zalety ponownego otwarcia szkół?

 

Zamknięcie szkół ma wyraźnie negatywny wpływ na zdrowie psychiczne, edukację, rozwój dzieci, dochody pracowników i całą gospodarkę.  Decyzja o ponownym otwarciu szkół powinna uwzględniać następujące korzyści: 

 

  • Umożliwienie uczniom ukończenia roku akademickiego i przejścia do następnego poziomu,
  • Zapobieganie przemocy wobec dzieci w domach,
  • Dobre samopoczucie społeczne i psychiczne dzieci,
  • Dostęp do wiarygodnych informacji o tym, jak zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo,
  • Korzyści dla społeczeństwa, takie jak umożliwienie pracy nauczycielom i innemu personelowi placówek edukacyjnych,
  • Większy nadzór nad procesem uczenia się dziecka,
  • Kontakt dziecka z rówieśnikami.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Co należy mieć pod kontrolą po otwarciu szkół?

 

W przypadku ponownego otwarcia szkół należy monitorować: 

 

  • Skuteczność zgłaszania objawów, monitorowania, szybkiego testowania i śledzenia możliwych przypadków zakażenia wśród uczniów i personelu,
  • Wpływ istniejących wytycznych odnośnie zakażenia na cele edukacyjne, efekty uczenia się i nauczania,
  • Wpływ istniejących wytycznych na zdrowie i dobre samopoczucie dzieci, ich rodzeństwa, personelu, rodziców i innych członków rodzin,
  • Ilość ognisk epidemicznych w szkole oraz w lokalnym obszarze administracyjnym i w kraju,
  • Ocenę wpływu zdalnego nauczania na efekty uczenia się.

Bazując na powyższych obserwacjach, należy wprowadzić dalsze modyfikacje, aby nadal zapewniać dzieciom i personelowi możliwie najbezpieczniejsze środowisko do funkcjonowania i nauki.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy są jakieś szczególne zalecenia dotyczące stosowania wentylacji i klimatyzacji w szkole?

 

Tak, należy zapewnić odpowiednią wentylację i zwiększyć całkowity dopływ powietrza do zajmowanych przestrzeni. Jeśli to możliwe, wewnątrz budynków należy stosować czystą, naturalną wentylację (tj. otwieranie okien), bez recyrkulacji powietrza. Jeśli stosowane są systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, należy je regularnie sprawdzać, konserwować i czyścić. Rygorystyczne standardy dotyczące instalacji, konserwacji i filtracji są niezbędne, aby zapewnić ich skuteczność i bezpieczeństwo. Warto zastosować uruchomienie systemów z maksymalnym przepływem powietrza zewnętrznego przez dwie godziny przed i po zajęciach w budynku.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Czy WHO zaleca personelowi i dzieciom noszenie masek w szkole? A jeśli tak, jakiego rodzaju maski nosić?

 

Światowa Organizacja Zdrowia wydała rekomendacje odnośnie noszenia maseczek w szkołach. W krajach lub obszarach, w których występuje intensywne przenoszenie COVID-19 przez społeczność oraz w miejscach, w których nie można osiągnąć odpowiedniego fizycznego dystansu, zaleca się następujące kryteria stosowania masek w szkołach: 

 

  1. Dzieci w wieku 5 lat i młodsze nie powinny być zobowiązane do noszenia masek.
  1. W przypadku dzieci w wieku od 6 do 11 lat, do decyzji o użyciu maski należy zastosować podejście oparte na ryzyku, biorąc pod uwagę: intensywność transmisji wirusa w okolicy, w której przebywa dziecko oraz dowody na ryzyko infekcji i przeniesienia jej, w danej grupie wiekowej. Należy rozważyć zachowania dziecka, zdolność dziecka do przestrzegania prawidłowego używania masek i dostępność nadzoru osoby dorosłej. Warto wziąć pod uwagę potencjalny wpływ noszenia maski na naukę i rozwój. Należy wziąć pod uwagę dodatkowe kwestie, takie jak zajęcia sportowe lub dla dzieci niepełnosprawnych.
  1. Dzieci i młodzież w wieku 12 lat lub starsze, powinny przestrzegać krajowych wytycznych dla dorosłych, dotyczących noszenia masek.
  1. Nauczyciele i personel placówek edukacyjnych, mogą być zobowiązani do noszenia masek, gdy nie mogą zagwarantować co najmniej 1-metrowej odległości od innych osób lub gdy w okolicy występuje powszechna transmisja zakażenia.

Rodzaje masek

 

Zaleca się stosowanie masek tekstylnych, aby zapobiec dalszemu przenoszeniu zakażenia przez ogół populacji w miejscach publicznych. Jest to ważne szczególnie tam, gdzie utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych nie jest możliwe. W niektórych sytuacjach, może to obejmować teren szkoły. Maski mogą pomóc chronić przed zakażeniem. Zasady noszenia maski lub zakrycia twarzy powinny być zgodne z krajowymi lub lokalnymi wytycznymi. Maski należy nosić, zmieniać i odpowiednio utylizować. Stosowanie masek przez dzieci i młodzież w szkołach należy traktować tylko jako część strategii ograniczania rozprzestrzeniania się COVID-19.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jakie jest ryzyko zakażenia w drodze do i ze szkoły?

 

Należy wdrożyć następujące dostosowania do transportu do i ze szkoły, aby ograniczyć niepotrzebne narażenie dzieci lub pracowników na zakażenie:

 

  • Promuj i wdrażaj higienę dróg oddechowych i rąk, środki dystansowania fizycznego i stosowanie masek w transporcie, takim jak autobusy szkolne, zgodnie z lokalnymi przepisami,
  • Podaj dziecku wskazówki, jak bezpiecznie dojeżdżać do szkoły i ze szkoły, w tym środkami transportu publicznego,
  • Zapewnij fizyczną odległość co najmniej 1 metra pomiędzy pasażerami w autobusach szkolnych, jeśli to możliwe. Może to wymagać wprowadzenia większej liczby autobusów szkolnych. Jeśli to możliwe i bezpieczne, należy otwierać okna w autobusach, samochodach dostawczych i innych pojazdach.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Wskazówki dla uczniów

 

W obecnej sytuacji dotyczącej pandemii, normalne jest uczucie smutku, zmartwienia, zagubienia, strachu lub złości. Wiedz, że nie jesteś sam i zawsze możesz porozmawiać z kimś, komu ufasz. Na przykład, z rodzicem lub nauczycielem, abyś mógł pomóc sobie i swojej szkole w zachowaniu bezpieczeństwa i zdrowia.

 

Zadawaj pytania, ucz się i zdobywaj informacje z wiarygodnych źródeł. Chroń siebie i innych:

 

  • Często myj ręce, zawsze mydłem i wodą przez co najmniej 20 sekund,
  • Pamiętaj, aby starać się nie dotykać twarzy, oczu, nosa i ust, ponieważ w ten sposób przenosi się choroba,
  • Nie udostępniaj innym filiżanek, naczyń do jedzenia, jedzenia ani napojów,
  • Bądź liderem w dbaniu o zdrowie swoje, swojej szkoły, rodziny i przyjaciół,
  • Podziel się tym, czego się dowiedziałaś/eś się o zapobieganiu zakażeniu,
  • Kiedy kaszlesz lub kichasz, zasłaniaj okolice twarzy, na przykład łokciem,
  • Używaj maseczek ochronnych. Noś je w odpowiedni sposób, zakrywające nos i usta,
  • Nie dokuczaj rówieśnikom, którzy zachorowali,
  • Poinformuj swoich rodziców, innego członka rodziny lub opiekuna, jeśli poczujesz się źle i poproś o pozostanie w domu.

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19-dzieci-covid

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19 – Jakie środki zapobiegawcze i kontrolne należy przygotować i wprowadzić w szkołach?

 

Istnieje kilka działań i wymagań, które należy zweryfikować i wdrożyć, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19 w szkołach i w społeczności. Najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieci i personelu szkolnego, podczas pobytu w szkole. Należy rozważyć specjalne przepisy dotyczące wczesnego rozwoju dzieci, instytucji szkolnictwa wyższego, szkół stacjonarnych oraz instytucji specjalistycznych. 

 

Światowa Organizacja zaleca:

 

Środki na poziomie wspólnotowym:

 

  • Wczesne wykrywanie, testowanie, śledzenie kontaktów i kwarantanna,
  • Zapewnienie dystansu fizycznego, praktyki higieny rąk i odpowiednie do wieku stosowanie maski,
  • Inicjatywy kierowane przez społeczność, takie jak rozwiązywanie wprowadzających w błąd plotek,

Regulamin, praktyka i infrastruktura:

 

Należy zapewnić odpowiednie zasoby, które chronią zdrowie i bezpieczeństwo całego personelu szkoły, w tym osób o podwyższonym ryzyku zachorowania. Warto wziąć pod uwagę wiek i zdolność uczniów do zrozumienia i poszanowania wprowadzonych środków ostrożności. Młodszym dzieciom może być trudniej zachować dystans fizyczny lub odpowiednio używać masek.

 

Bezpieczeństwo i ochrona:

 

Zamknięcie lub ponowne otwarcie szkoły może wpłynąć na bezpieczeństwo i ochronę uczniów, a najbardziej wrażliwe dzieci mogą wymagać szczególnej uwagi, na przykład podczas transportu do i ze szkoły,

 

Higiena i codzienne praktyki na poziomie szkoły i klasy:

 

  • Zachowana odległość co najmniej 1 metra między osobami, w tym odstępy między ławkami w klasie, częsta higiena rąk i dróg oddechowych, stosowanie masek odpowiednich do wieku, wentylacja i środki czystości środowiska.
  • Szkoły powinny kształcić pracowników i uczniów w zakresie środków zapobiegających COVID-19, opracować harmonogram codziennego czyszczenia i dezynfekcji środowiska szkolnego, w tym często dotykanych powierzchni. Należy również zapewnić dostępność urządzeń do higieny rąk.

Badania przesiewowe i opieka nad chorymi uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły:

 

Szkoły powinny:

 

  • Egzekwować politykę „pozostawania w domu, jeśli źle się czuję”,
  • Znieść wymóg wystawienia zaświadczenia lekarskiego, w przypadku nieobecności ucznia,
  • Stworzyć listę kontrolną dla rodziców, uczniów i pracowników, aby zdecydowali, czy ich zdaniem warto wrócić do szkoły,
  • Zapewnić uczniom, którzy mieli kontakt z przypadkiem COVID-19, pozostanie w domu przez 14 dni i rozważyć opcje badań przesiewowych po powrocie,
  • Wdrożyć ochronę osób z grup wysokiego ryzyka: szkoły powinny identyfikować uczniów i nauczycieli z grupy wysokiego ryzyka z istniejącymi chorobami, aby opracować strategie zapewniające im bezpieczeństwo.

Komunikacja z rodzicami i uczniami:

 

Szkoły powinny informować uczniów i rodziców o środkach ochronnych wdrażanych w szkole, w celu zapewnienia odpowiedniej współpracy i wsparcia.

 

Dodatkowe środki związane ze szkołą, takie jak kontrole szczepień i programy szczepień wyrównawczych:

 

Należy zapewnić ciągłość lub rozszerzenie podstawowych usług, w tym żywienia szkolnego i dbania o zdrowie psychiczne.

 

Fizyczny dystans poza salami lekcyjnymi:

 

Należy pamiętać o zachowaniu odległość co najmniej 1 metra zarówno dla uczniów (wszystkich grup wiekowych), jak i dla personelu, jeśli to możliwe.

 

Fizyczna odległość wewnątrz sal lekcyjnych:

 

  • Na obszarach, w których występuje transmisja COVID-19, należy zachować odległość co najmniej 1 metra pomiędzy wszystkimi osobami ze wszystkich grup wiekowych. Obejmuje to zwiększenie odstępów między ławkami,
  • Należy rozważyć mniejsze klasy lub naprzemienny harmonogram zajęć,
  • Powinno się zadbać o dobrą wentylację w salach lekcyjnych,
  • Personel powinien zawsze zachować co najmniej 1 metr odległości od siebie i od uczniów oraz powinien nosić maskę w sytuacjach, gdy odległość 1 metra nie jest możliwa,
  • Tam, gdzie to możliwe, dzieci w wieku 12 lat i starsze powinny zachować odległość co najmniej 1 metra od siebie,

Nauka zdalna:

 

W przypadku, gdy dzieci nie mogą osobiście uczestniczyć w zajęciach, należy zapewnić uczniom stały dostęp do materiałów i technologii edukacyjnych (internet, wysyłanie wiadomości, transmitowanie lekcji). Zamknięcie placówek edukacyjnych powinno być rozważane tylko wtedy, gdy nie ma innej alternatywy.

 

Znaczenie szkół w transmisji COVID-19

Autor:

Redakcja - ZdalnaPrzychodnia.pl

Redakcja - ZdalnaPrzychodnia.pl

Nasza oferta szybkich testów na koronawirusa do wykonania w domu

Test antygenowy + konsultacja online

  • Szybki test w kierunku aktywnego zakażenia koronawirusem
  • Wykrywa fragmenty białka wirusa
  • Bezpośrednio wykrywa czynnik zakaźny
  • Wymaz z nosogardła
  • Wynik w 15-30 minut 
  • Test wykonywany pod kontrolą lekarza z omówieniem wyniku
  • U Ciebie w 24h – szybka wysyłka

CENA: 149zł

 

Test na przeciwciała + konsultacja online

  • Szybki test w kierunku przebytego zakażenia koronawirusem
  • Wykrywa przeciwciała przeciw wirusowi 
  • Ocenia odpowiedź organizmu na zakażenie
  • Próbka krwi
  • Wynik w 10-20 minut
  • Test wykonywany pod kontrolą lekarza z omówieniem wyniku
  • U Ciebie w 24h – szybka wysyłka

CENA: 149zł

 
Wykup konsultację online z możliwością wystawienia e-recepty.
[]