fbpx
Menu
Brak produktów w koszyku.

Obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE

Obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE

 

Inhibitory ACE, czyli inhibitory konwertazy angiotensyny to leki, które są najczęściej stosowane w leczeniu wysokiego ciśnienia krwi. Znajduję one również stosowane w przypadku leczenia innych problemów, takich jak leczenie niewydolności serca, choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy czy zespołu metabolicznego. Przykłady inhibitorów z grupy ACE obejmują między innymi enalapril, kaptopril i lizynopryl. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak wygląda obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE.

 

Obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE – Co to jest obrzęk naczynioruchowy?

 

Obrzęk naczynioruchowy to termin medyczny określający obrzęk tkanki podskórnej. Może to być spowodowane różnymi czynnikami, w tym reakcją alergiczną na niektóre leki. Inhibitory ACE to  rodzaj leków, które mogą powodować tę reakcję alergiczną niektórych osób. Obrzęk może wystąpić w ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia leczenia. W niektórych przypadkach, może się to zdarzyć nawet po miesiącach lub latach codziennego przyjmowania inhibitora ACE, bez  wcześniejszego obrzęku. Lekarze nie są pewni, dlaczego tak się dzieje. Dolegliwość utrzymuje się zwykle przez kilka dni i nie wywołuje swędzenia.

 

Obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE – Które części ciała mogą spuchnąć?

 

Obrzęk może wystąpić na ustach, twarzy lub języku. Może również wpływać na inne części ciała, w tym jelita. W zależności od tego, gdzie powstaje obrzęk, może powodować różne problemy, w tym:

 

  • Obrzęk języka, ust i warg może być bardzo niebezpieczny, jeśli utrudnia oddychanie lub połykanie. Należy natychmiast zgłosić się na oddział ratunkowy, jeśli wystąpi obrzęk w jamie ustnej, gardle lub w jego pobliżu. Jeśli masz problemy z oddychaniem, może być konieczne wezwanie pogotowia ratunkowego. W szpitalu lekarze będą monitorować Twój oddech. Jeśli obrzęk powoduje zamknięcie gardła, lekarze mogą włożyć rurkę do gardła, aby pomóc Ci oddychać. Pozostaniesz w szpitalu do chwili ustąpienia opuchlizny.
  • Jeśli obrzęk pojawi się w jelitach, może powodować ból, wymioty lub biegunkę.

 Co powinienem zrobić, jeśli biorę inhibitor ACE i wystąpił obrzęk?

 

Jeżeli przyjmujesz leki z grupy inhibitorów ACE i zauważasz u siebie obrzęk:

 

  • Należy przerwać przyjmowanie leku i powiadomić lekarza.
  • Nigdy nie przyjmuj tego leku, ani żadnego innego inhibitora ACE w przyszłości,
  • Upewnij się, że twój lekarz umieścił w twojej dokumentacji medycznej informację, że jesteś uczulony na inhibitory ACE,
  • Powiadom osobę w aptece o Twojej reakcji na leki.

Czy obrzęk może się powtórzyć po odstawieniu inhibitora ACE?

 

Tak. W ciągu następnych kilku miesięcy, może pojawić się obrzęk jeden lub więcej razy. Lek oddziałuje na organizm przez pewien czas, nawet po zaprzestaniu jego stosowania.  Jeśli ponownie wystąpi obrzęk wokół ust lub języka, udaj się na oddział ratunkowy, aby lekarze mogli monitorować oddech. Po kilku miesiącach, obrzęk powinien ustąpić. Jeśli tak się nie stanie, należy porozmawiać z lekarzem. Konieczna może być wizyta u alergologa, ponieważ może istnieć inny powód, dla którego nadal masz obrzęk. Czasami ludzie mają obrzęk spowodowany innym problemem, który nasilają inhibitory ACE.

 

Obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE – Na jaki lek mam przejść, jeżeli inhibitory ACE wywołują obrzęk?

 

Istnieje wiele innych leków na nadciśnienie i problemy z sercem, które nie powodują obrzęków. Zapytaj lekarza, co możesz przyjmować zamiast inhibitora ACE. Leki, które nie powodują obrzęków, obejmują blokery receptora angiotensyny II (ARB), beta-blokery i blokery kanału wapniowego.  Pamiętaj, że jeśli w ciągu pierwszych kilku miesięcy po odstawieniu inhibitora ACE ponownie wystąpi obrzęk, prawdopodobnie nadal jest on związany z inhibitorem ACE. Dzieje się tak, ponieważ inhibitory ACE nadal wpływają na organizm przez jakiś czas, nawet po zaprzestaniu ich przyjmowania.

 

Jeżeli podejrzewasz, że możesz mieć alergię, przeczytaj więcej na temat skórnych testów alergicznych.

Obrzęk naczynioruchowy spowodowany inhibitorami ACE

Autor:

Redakcja - ZdalnaPrzychodnia.pl

Redakcja - ZdalnaPrzychodnia.pl

Potrzebujesz e-Recepty?

Wykup konsultację online z możliwością wystawienia e-recepty.
[]