Menu
Brak produktów w koszyku.

Zdrowie i aktywność fizyczna

Zdrowie i aktywność fizyczna

Zdrowie i aktywność fizyczna są ze sobą ściśle powiązane. Aktywność fizyczna angażuje wiele grup mięśni do pracy i obejmuje nawet codzienne czynności, taki jak chodzenie po schodach czy robienie zakupów. Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest dobry dla poprawy Twojego zdrowia fizycznego oraz umysłowego.

Aktywność fizyczna ma na celu poprawę Twojego samopoczucia, dlatego warto znaleźć odpowiednią dla siebie, czyli taką, która sprawia Ci przyjemność podczas wykonywania. Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje aktywności, polegające na ćwiczeniach rozciągających, odpornościowych oraz wytrzymałościowych.

Zdrowie i aktywność fizyczna – jakie są jej zalety?

Aktywność fizyczna ma wiele zalet dla zdrowia Twojego ciała oraz stanu emocjonalnego. Do głównych zalet ćwiczeń zaliczamy między innymi:

  • Przyspieszenie spalania kalorii, które jest szczególnie ważne u osób, które mają problemy z nadwagą i otyłością,
  • Pomoc w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu cukru we krwi u osób z cukrzycą,
  • Obniżenie ciśnienia krwi, szczególnie w przypadku osób z nadciśnieniem,
  • Redukcja poziomu stresu,
  • Pomoc w walce z depresją,
  • Zmniejszenie ryzyka zachorowania i śmierci na choroby serca.

Zdrowie i aktywność fizyczna – jakie rodzaje ćwiczeń wyróżniamy?

Obecnie, istnieje wiele różnych dyscyplin i zajęć sportowych, które zawierają bardzo różne ćwiczenia. Warto wypróbować kilka form aktywności, aby znaleźć odpowiednią dla siebie. Aktywność fizyczna powinna być traktowana jako przyjemność, a nie poczucie przymusu lub kara. Istnieją 3 główne rodzaje ćwiczeń:

  • Ćwiczenia poprawiające wydolność oddechową – To rodzaj ćwiczeń, które przyspieszają akcję serca. Przykładami takich aktywności może być spacer, bieganie lub pływanie,
  • Ćwiczenia odpornościowe – Te ćwiczenia pomagają wzmacniać mięśnie. Często, zawierają wykorzystanie ciężarów, gum do ćwiczeń oraz sprzętów do ćwiczeń,
  • Ćwiczenia rozciągające – Ten typ ćwiczeń pomaga rozciągnąć mięśnie i stawy i dobrze wpływa na elastyczność ciała.

Ważne, aby łączyć ze sobą różne rodzaje aktywności, aby utrzymać mięśnie i stawy aktywne oraz zdrowe.

aktywnosc-fizyczna-cwiczenia

Zdrowie i aktywność fizyczna – kiedy porozmawiać z lekarzem?

Jeżeli do tej pory aktywność fizyczna była Ci obca lub przerwa w ćwiczeniach była bardzo długa, warto skontaktować się z lekarzem i o tym porozmawiać, szczególnie jeżeli myślisz o częstym i intensywnym wysiłku fizycznym.

Jeżeli masz jakiekolwiek problemy z sercem, cukrzycę, wysokie ciśnienie krwi lub inne choroby, lekarz może zaproponować aktywności odpowiednie dla Ciebie, biorąc pod uwagę Twój stan zdrowia.

Kiedy podejmiesz aktywność fizyczną, postaraj się zwiększać ją stopniowo. Możesz zacząć nawet od podjęcia kilkuminutowej dziennej aktywności, z zwiększać czas jej trwania na bieżąco. Warto pamiętać, że zbyt intensywne podjęcie aktywności na początku, może się wiązać na przykład z urazami i kontuzjami.

Zdrowie i aktywność fizyczna – z jakich części powinny składać się ćwiczenia?

Ćwicząc pamiętaj o:

  • Rozgrzewce – Zawsze przed rozpoczęciem ćwiczeń, pamiętaj o rozgrzewce. Odpowiednie rozgrzanie mięśni przed wysiłkiem fizycznym może uchronić Cię przed kontuzjami. Rozgrzewka powinna obejmować kilkuminutowe ćwiczenia wydolnościowe lub rozciągające (około 5-10 minut). Pamiętaj, aby odpowiednio rozgrzać mięśnie oraz stawy, w tym kark, ramiona, plecy, biodra i kolana.
  • Części zasadniczej ćwiczeń – Po rozgrzewce możesz przystąpić do wykonywania ćwiczeń, takich jak szybki marsz, bieganie, pływanie czy ćwiczenia z wykorzystaniem maszyn i innych sprzętów do ćwiczeń,
  • Wyciszeniu organizmu – Po rozgrzewce i części głównej ćwiczeń, należy wykonać proste ćwiczenia w tempie wolniejszym i spokojniejszym niż reszta treningu. Ten etap ćwiczeń ma na celu uspokojenie pulsu i rozluźnienie mięśni po wysiłku. Należy pamiętać, że po bardziej intensywnym wysiłku, nasz puls jest szybki, a naczynia w mięśniach rozszerzone. Nie należy przerywać intensywnego wysiłku nagle, ale powoli. Wyciszenie organizmu, czyli tak zwany cool down polega na stopniowym zmniejszeniu tempa ćwiczeń. Na przykład, jeżeli biegniesz, jedziesz na rowerze, idziesz w szybkim tempie, stopniowo zwalniaj, aż organizm rozluźni się.

 

Zdrowie i aktywność fizyczna – jak często należy ćwiczyć?

Lekarze zalecają, aby codziennie (5 do 7 dni w tygodniu) podejmować wysiłek fizyczny, przez co najmniej 30 minut. Jeżeli 30 minut ćwiczeń to dla Ciebie zbyt dużo na raz, możesz ćwiczyć na przykład po 10 minut, 3 razy dziennie. Nieważne jak długo jesteś w stanie ćwiczyć, pamiętaj, że każda forma i nawet krótki czas aktywności fizycznej są lepsze dla Twojego zdrowia, niż siedzenie na kanapie.

 

Zdrowie i aktywność fizyczna – kiedy skontaktować się z lekarzem?

Jeżeli zauważysz u siebie poniższe objawy występujące podczas lub na skutek ćwiczeń, skontaktuj się z lekarzem:

  • Nudności,
  • Wymioty,
  • Ból lub ucisk w klatce piersiowej, ramionach, gardle, szczęce, plecach,
  • Zawroty głowy,
  • Omdlenie,
  • Zbyt szybkie bicie serca.

Zdrowie i aktywność fizyczna – co jeżeli nie mam czasu ćwiczyć?

Obecnie, wiele osób prowadzi intensywny tryb życia związany z praca i życiem towarzyskim, zapominając jak ważna dla ich zdrowia jest aktywność fizyczna. Warto wygospodarować chociaż odrobinę czasu, aby zadbać o aktywność fizyczną każdego dnia. Warto pamiętać, że aktywność fizyczna podnosi poziom energii. Dlatego, warto ćwiczyć nawet kiedy czuje się zmęczenie. Aktywność fizyczna może pomóc pokonać zmęczenie i sprawić, że będziesz w stanie zdziałać więcej.

Nie musisz chodzić na siłownię lub na basen, aby podejmować wysiłek fizyczny. Aby wdrożyć aktywność fizyczną do Twojego codziennego życia, wystarczy, że:

  • Zamienisz jeżdżenie windą na wchodzenie po schodach,
  • Parkuj samochód kawałek od domu i idź do domu pieszo,
  • Idąc gdzieś, wybieraj dłuższą drogę,
  • Z czasem, możesz wydłużać dystans oraz czas aktywności fizycznej,
  • Spędzanie czasu w pozycji siedzącej, na przykład podczas oglądania telewizora lub korzystania z komputera, ma negatywny wpływ na Twoje zdrowie. Chociaż może nie być to łatwe, przynajmniej na początku, postaraj się ruszać jak najwięcej. Nawet prace domowe są formą aktywności fizycznej.

Zdrowie i aktywność fizyczna – O czy należy pamiętać podczas ćwiczeń?

Aby mieć pewność o odpowiednim przygotowaniu do ćwiczeń oraz zachowaniu poziomu bezpieczeństwa związanego z urazami, zastosuj się do poniższych wskazówek:

  • Pij wodę w trakcie ćwiczeń oraz po ćwiczeniach (unikaj kofeiny oraz napojów energetycznych),
  • Jeżeli na zewnątrz jest zbyt zimno lub zbyt gorąco, ćwicz w pomieszczeniu,
  • Miej na sobie kilka warstw ubrań, aby móc zachować odpowiedni stopień ciepła i zdjąć warstwę ubrać, jeżeli zrobi się zbyt ciepło,
  • Wybieraj dopasowane obuwie.
zdrowie-i-aktywnosc-fizyczna

Autor:

Redakcja - ZdalnaPrzychodnia.pl

Redakcja - ZdalnaPrzychodnia.pl

Wykup konsultację online z możliwością wystawienia e-recepty.
[]